s å r a d e k ä r l e k s s j ä l a r - repris

(Ikväll tänker jag alltför mycket och kände att jag bara var tvungen att lägga upp den här texten igen. Jag minns att jag skrev den för att jag ville att ni skulle ta åt er, att ni ska inse och förstå. Skrivet för ca 9 månader sen men håller fortfarande med mig själv om vartenda ord jag skrev. Ta er tid och läs om ni vill) 

kärlek
är någonting som alla kommer att uppleva, redan har upplevt eller kanske upplever just nu. men låt aldrig det ta över så att du själv blir sårad tillslut, aldrig någonsinhur hårt du än har fallit för en person så låt a l d r i g den personen behandla dig så dåligt att hela ditt psyke förstörs.
 
Lögner. Otrohet. Det är någonting av det värsta som finns och jag hoppas att ni aldrig utsätter er själva för det. 
Jag vet att det är jävligt svårt, för oavsett om det är världens idiot man är förälskad i så går det inte att släppa taget. Man gör allting för att få känna samma kärlek tillbaks. Men jag lovar dig, om någon sårar dig gång på gång medvetet, är han/hon är inte värd dig. Du förtjänar bättre än att lekas runt med. Att stanna hos någon som gör så mot dig, att ge honom/henne tillåtelse att såra dig gång på gång, då tar du bara sönder sig själv ännu mer. Även om man tror att han/hon är det det bästa och enda man har, var stark, våga släppa taget och försök gå vidare. Hur svårt det än är så kommer du att må bättre än att vara kvar i den där jävla cirkeln. För vet ni vad felet är? Man vet redan någonstans där inne att det inte är rätt, men man älskar så jävla hårt att det får en att tro att det är det enda rätta. Det finns ingenting som kan hindra en. Man låter det gå över gränsen, alldeles för många gånger. Man låter sig själv sitta uppe långa sömnlösa nätter utan att få något bra svar på varför allting är åt helvete. Man blundar för verkligheten för att man fortfarande tror att det kommer förändras. (jag menar inte att allting är omöjligt, saker går att ordna om man väl kämpar) men låt det aldrig gå för långt, det är fel om du redan kämpar ensam.
 
Ni som väljer att såra (för det finns faktiskt personer som är medvetna om det), det är en människa som ni tar sönder, tänk på vad ni gör, för har man gått sönder på det sättet en gång så är det svårt att bli hel igen. Du gör mer än att bara såra någon, du tar så mycket mer ifrån den personen. Man blir rädd för att släppa in nya personer i sitt liv, oavsett vilken ny bra människa som kommer in i ens liv så har man tappat förtroendet. Så jag ber er, lek inte med någons känslor på det sättet. 

Jag vill inte att ni ska vara rädd för kärleken, det är inte det jag vill komma fram till. Men jag ber er, om du är med någon som behandlar dig fel, inte älskar dig på samma sätt, ljuger för dig eller helt enkelt sårar dig hela tiden - det är
 faktiskt inte värt det. kärleken är fin men den äcklar mig ändå, jag tror jag hatar den.

(Och idag kan jag säga, något år och många månader senare: Jag ångrar stort att jag lät mig själv såras och jag har insett nu i efterhand att man faktiskt kan hitta någon bättre sen. Någon mycket, mycket bättre, tusen gånger bättre. Någon som verkligen gör allt för att få vara med dig och som älskar dig på riktigt. Så lägg inte energi och tid på idioter, ge istället den tiden till någon som förtjänar det, som är värd dig. Vill på något sätt också tillägga att ni inte ska vara arga och låta det gå ut över nästa person som du släpper in i ditt liv, och om det fortfarande är svårt att lita på någon, smält det först. Påbörja inte någonting nytt om det gamla inte är helt avslutat än, bara gör det inte. - men vet inte hur jag ska säga det på rätt sätt) 
 
 
och - ta hand om er


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du satte nyss ord på det som har tagit mig två månader att ens försöka mig på att förstå. Tack.

Svar: <3!
Emma Dahlstedt

2014-02-27 @ 00:35:20

HAR DU NÅGONTING ATT SÄGA?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0